5 zasad ekojazdy

Ekojazda to używanie samochodu jednocześnie w sposób ekologiczny i ekonomiczny, ponieważ im rozsądniej jeździmy, tym mniej paliwa zużywamy, co opłaca się i nam, i środowisku. Kierując się poniższymi zasadami przejedziemy kilkadziesiąt kilometrów więcej na jednym baku, bez zbędnej emisji CO2 i zwiększania efektu cieplarnianego. Ekojazda jest też przyjazna dla naszego samochodu, mamy zatem szansę oszczędzić także na jego eksploatacji, rzadziej oddając go do naprawy. Taka jazda naprawdę opłaca się wszystkim.[more]

 

  1. Płynna, spokojna jazda

    Staraj się utrzymywać względnie stałą prędkość pojazdu. Unikaj nadmiernego, gwałtownego hamowania czy przyspieszania. Ważne jest także ograniczenie korzystania z pedału hamulca na rzecz hamowania silnikiem. W przestrzeganiu tej zasady bardzo pomocne może się okazać zachowywanie odpowiednio dużego dystansu od innych uczestników ruchu drogowego, przez co minimalizujemy szansę na nieprzewidziane gwałtowne hamowanie lub przyspieszanie.

     

  2. Przyspieszanie pod kontrolą

    Przyspieszanie dynamiczne powinno się odbywać tylko do prędkości 60 km/h. Gdy już jesteśmy na piątym biegu, powinniśmy zwiększać prędkość ostrożnie i w sposób kontrolowany.

     

  3. Oszczędzaj silnik

    Staraj się nie eksploatować samochodu w czasie postoju. Jeśli nie jedziesz, silnik powinien być wyłączony, nawet jeśli zatrzymujesz się tylko na kilka minut. Niezwykle ważne jest także nierozgrzewanie silnika przed jazdą, co zdarza się wielu polskim kierowcom, szczególnie jesienią i zimą.

  4. Odciążaj samochód

    Każdy ekokierowca powinien pamiętać, że większy ciężar do przewiezienia, to więcej zużytego paliwa i wyemitowanych spalin. Dlatego też wszystko co zbędne, powinno zniknąć z tylnych siedzeń czy bagażnika. Miejsce na wpół zużytych materiałów budowlanych, butelek po płynie do spryskiwaczy czy obszernych skrzynek z narzędziami jest w piwnicy lub w garażu, a nie w samochodzie.

  5. Zmniejsz opór powietrza

    Każdy element zmieniający opływowy kształt pojazdu powinien zostać usunięty, chyba że jest niezbędnie potrzebny. Pamiętajmy zatem o odkręcaniu tylnych i dachowych bagażników do rowerów na zimę, gdy rowerów nie używamy. To samo dotyczy także wszelkich innych uchwytów i mocowań, przyczepianych okazjonalnie i z lenistwa zostawianych na lata (gdy tymczasem kajak, rower czy wózek dziecięcy przewieźliśmy tylko raz czy dwa).